ring oss repaircare 0720262029
Frågor och svar Här har vi samlat vanliga frågor och svar
Vad använder Repaircare för skärmar?

På Repaircare använder vi oss endast av delar vi själva litar på. Original i de fallen det går och så nära original som möjligt i andra fall.


Apple:
Till iPhone använder vi oss av “refurbade” skärmar. Detta innebär att man tar en skärm med sprucket glas, värmer av detta och limmar på ett nytt glas. Detta sker inte hos oss utan i fabrik som är experter på detta.

Resultatet av denna process är att vi får en prisvärd skärm som är så nära originalet som möjligt, glaset kan skilja sig något i tjocklek och reptålighet men i övrigt håller det samma kvalitet. Vi lämnar alltid 365 dagars garanti på våra skärmbyten.

Vi använder oss också av skärmar som håller lite lägre kvalitet, detta för den som söker ett billigare alterantiv.


Samsung & Huawei: 
Från dessa leverantörer köper vi originaldelar från betrodda leverantörer i Europa och Sverige. Skärmarna är original och resultatet blir en mycket lyckad reparation. Även här lämnar vi 365 dagars garanti på reparationen.

Vad finns det för olika kvaliter på skärmar?

Många aktörer använder sig av olika, här är de vanligaste:

 

Original / Refurbished / Grade A:

 

Ofta marknadsför reparatörer detta som samma typ av skärm, en av de dyrare varianterna. Detta innebär att man tar en skärm med sprucket glas, värmer av detta och limmar på ett nytt glas. Detta sker inte hos oss utan i fabrik som är experter på detta. I sällsynta fall kan icke-auktoriserade verkstäder ha originalskärmar, men oftast är inte detta fallet.

 

Grade B/C

 

Detta är kopior av originalen, med sämre hållbarhet, färgåtergivning och touch. Men kan vara lite billigare. Ofta är det tyvärr såhär “buy it cheap, buy it twice”, vilket innebär att kopiaskärmen lättare går sönder snabbt och sedan får du köpa en bättre skärm.

 

Störst skillnad ser man på de modeller som använder sig av OLED-skärm (iPhone X och nyare). Där kopiorna ofta är av LCD kvalitet, med sämre ljusstyrka, färgåtergivning, hållbarhet och touch.

Vad är det för skillnad på OLED och LCD

Tekniken bakom OLED och LCD skiljer sig framförallt genom att LCD har en “backlight” medan på OLED så lyser varje pixel upp av sig själv.

OLED är en mer avancerad skärm med djupar svärta, högre ljusstyrka och skarpare kontrast. En bättre skärm helt enkelt.

Vill du läsa mer om OLED vs LCD så har macforum en bra artikel på ämnet.

Är ni Apple-auktoriserade?

Nej, Repaircare är ett alternativ till Apple och dess underleverantörer. Vi är en expresservice som använder sig av högsta möjliga kvalitet och som är kvalitetskontrollerade.

Bryter jag garantin när jag reparerar min iPhone?

Enligt konsumentköpslagen ska inte garantin påverkas på övriga komponenter i telefonen som t.ex. du byter skärmen hos oss men det finns ett fabrikationsfel på kretskortet, orelaterat till skärmen. Tyvärr är det så att för att spräcka skärmen så har du brutit mot Apples begränsade garanti som gäller i 12 månader genom vad de kallar handhavandefel. Skillnaden mellan att reparera hos oss och en auktoriserad verkstad är att den auktoriserade verkstaden kan återuppliva din begränsade garanti från Apple efter de har reparerat den.
Vi lämnar dock 12 månaders garanti på delarna vi bytt och arbetet vi utfört. Läs mer här garanti.

Kort svar, garantin bryts när telefonen går sönder och behöver komma till oss och vi kan inte återuppliva garantin.

Vad täcker er garanti på reparationer?

Vår garanti gäller i ett år och täcker eventuella skador på reservdelen vi har bytt ut som inte är orsakade av dig samt om vi som reparatörer skulle skada något annat under reparationen.

 

Garantin täcker alltså inte eventuella sprickor eller liknande om du tappat telefonen, men om tex touch lägger av utan att du tappat telefonen så täcks det.

Läs mer om vår garanti

Vad täcker er garanti på pre-owneds?

Vår garanti gäller i ett år och täcker eventuella skador på enheten som inte är orsakade av dig.

Garantin täcker alltså inte eventuella sprickor eller liknande om du tappat telefonen, men om tex touch eller andra funktioner lägger av utan att du tappat telefonen så täcks det.

Läs mer om vår garanti

Behöver ni min pinkod för reparation

Det är upp till dig om du vill lämna ifrån dig din pinkod, men beroende på reparation kan det vara nödvändigt att antigen lämna ut pinkod eller återställa telefonen då vi behöver testa funktionerna i telefonen.

Hur erfarna är era tekniker

Alla våra tekniker genomgår en grundutbildning tillsammans med sin respektive butikschef för att lära sig baserna. Utöver detta så har vi väldigt låg personalomsättning och mycket kunskap som har inom organisationen. De flesta av våra medarbetar har arbetat med oss i många år och kan det mesta!

Har du andra frågor?