ring oss repaircare 010-122 17 49

White Week: upp till 25% rabatt

Gäller skärmbyten iPhone när du bokar online.

Frågor och svar Här har vi samlat vanliga frågor och svar
Vad använder Repaircare för skärmar?

På Repaircare använder vi oss endast av delar vi själva litar på. Original i de fallen det går och så nära original som möjligt i andra fall.


Apple:
Till iPhone använder vi oss av “refurbade” skärmar. Detta innebär att man tar en skärm med sprucket glas, värmer av detta och limmar på ett nytt glas. Detta sker inte hos oss utan i fabrik som är experter på detta.

Resultatet av denna process är att vi får en prisvärd skärm som är så nära originalet som möjligt, glaset kan skilja sig något i tjocklek och reptålighet men i övrigt håller det samma kvalitet. Vi lämnar alltid 365 dagars garanti på våra skärmbyten.


Samsung & Huawei: 
Från dessa leverantörer köper vi originaldelar från betrodda leverantörer i Europa och Sverige. Skärmarna är original och resultatet blir en mycket lyckad reparation. Även här lämnar vi 365 dagars garanti på reparationen.

Vad finns det för olika kvaliter på skärmar?

Många aktörer använder sig av olika, här är de vanligaste:

 

Original / Refurbished / Grade A:

 

Ofta marknadsför reparatörer detta som samma typ av skärm, en av de dyrare varianterna. Detta innebär att man tar en skärm med sprucket glas, värmer av detta och limmar på ett nytt glas. Detta sker inte hos oss utan i fabrik som är experter på detta. I sällsynta fall kan icke-auktoriserade verkstäder ha originalskärmar, men oftast är inte detta fallet.

 

Grade B/C

 

Detta är kopior av originalen, med sämre hållbarhet, färgåtergivning och touch. Men kan vara lite billigare. Ofta är det tyvärr såhär “buy it cheap, buy it twice”, vilket innebär att kopiaskärmen lättare går sönder snabbt och sedan får du köpa en bättre skärm.

 

Störst skillnad ser man på de modeller som använder sig av OLED-skärm (iPhone X och nyare). Där kopiorna ofta är av LCD kvalitet, med sämre ljusstyrka, färgåtergivning, hållbarhet och touch.

Vad är det för skillnad på OLED och LCD

Tekniken bakom OLED och LCD skiljer sig framförallt genom att LCD har en “backlight” medan på OLED så lyser varje pixel upp av sig själv.

OLED är en mer avancerad skärm med djupar svärta, högre ljusstyrka och skarpare kontrast. En bättre skärm helt enkelt.

Vill du läsa mer om OLED vs LCD så har macforum en bra artikel på ämnet.

Andra reparatörer har flera kvalitéer, varför har inte ni det?

Vi tycker att det krånglar till det för kunderna, nästan alltid är de billigare skärmarna av riktigt usel kvalitet och vi vill därför inte arbeta med dessa. Ofta är de väldigt känsliga, har dålig touch och dålig färgåtergivning.

 

Därför använder vi endast skärmar vi testat ordentligt som håller hög kvalitet, så snarlik original man kan. Läs mer om vilken typ av skärmar vi har i avsnittet “Vad har ni för kvalitet på era skärmar”.

Är ni Apple-auktoriserade?

Repaircare är ett alternativ till Apple och dess underleverantörer. Vi är en expresservice som använder sig av högsta möjliga kvalitet och som är kvalitetskontrollerade.

Bryter jag garantin när jag reparerar min iPhone?

Enligt konsumentköpslagen ska inte garantin påverkas, men Apple brukar tyvärr inte se det på samma sett. Oftast är din telefon ändå över ett år, och med en sprucken skärm så täcks inte garantin (även om det skulle vara något annat fel). Då Apple anser att det är handhavandefel när man tappar telefonen.

 

Kort svar, den bryts men du har mest troligt inte någon garanti innan reparationen heller.

 

Vad täcker er garanti på reparationer?

Vår garanti gäller i ett år och täcker eventuella skador på reservdelen vi har bytt ut som inte är orsakade av dig samt om vi som reparatörer skulle skada något annat under reparationen.

 

Garantin täcker alltså inte eventuella sprickor eller liknande om du tappat telefonen, men om tex touch lägger av utan att du tappat telefonen så täcks det.

Läs mer om vår garanti

Vad täcker er garanti på pre-owneds?

Vår garanti gäller i ett år och täcker eventuella skador på enheten som inte är orsakade av dig.

Garantin täcker alltså inte eventuella sprickor eller liknande om du tappat telefonen, men om tex touch eller andra funktioner lägger av utan att du tappat telefonen så täcks det.

Läs mer om vår garanti

Behöver ni min pinkod för reparation

Det är upp till dig om du vill lämna ifrån dig din pinkod, men beroende på reparation kan det vara nödvändigt att antigen lämna ut pinkod eller återställa telefonen då vi behöver testa funktionerna i telefonen.

Hur erfarna är era tekniker

Alla våra tekniker genomgår en grundutbildning tillsammans med sin respektive butikschef för att lära sig baserna. Utöver detta så har vi väldigt låg personalomsättning och mycket kunskap som har inom organisationen. De flesta av våra medarbetar har arbetat med oss i många år och kan det mesta!

Har du andra frågor?