Fem tips på hur du blir av med ditt mobilberoende!

av | 19-04-13

Sluta slö-scrolla och bli av med ditt Mobilberoende

Våra mobiler är i princip fastvuxna i händerna. Nästan i alla fall. Generellt kollar vi våra smartphones ungefär var tionde minut under dygnets vakna timmar. Kanske något som skulle kunna skäras ner?

Uppåtkurva mot beroendet

Mobilernas utveckling vandrade genom ett trevande 1980-tal, för att möta ett 90-tal där de sakteliga växte sig allt vanligare. Fortfarande ingen större skada skedd, men marschen mot gemene mans användande lät sig inte väntas på länge.

Dosen i beroende-injektionerna höjdes gnutta för gnutta. 1999 såg mainstream-handdatorn ljuset för första gången då Blackberry föddes i USA i januari samma år. Runt hörnet väntade millenieskiftet där doften av förändring vittrades. Blackberry kom snabbt att kallas för Crackberry i USA, då det plötsliga beroendet kunde liknas vid ett crackheads sådant.

Sakta men säkert började internet leta sig till fler och fler telefoner, via en långsam start i 2000-talets början, tack vare det utbyggda GPRS-nätet. Idag 2019 har har nio av tio svenskar en egen smartphone med internet-access.

Kan jämföras med alkohol eller droger

Social media and addiction

Forskning menar att hjärnans dopamin-tillförsel maxas varje gång vi kollar telefonen.  Kicken och glädjen som vi känner är alltså hjärnans belöningssystem som går igång när vi plockar upp våra telefoner. Precis som på samma sätt hjärnan blir belnönad när vi dricker alkohol. Det är alltså inte konstigt att det är beroendeframkallande!

Och vi tenderar att fastna långt in och länge. Hur många gånger har man inte försvunnit in i något obskyrt när allt man skulle göra var att kolla klockan för sisådär 43 minuter sedan. Och det ÄR härligt, men härligt härligt kan också vara farligt farligt. Give change a chance!


Fem hjälpsamma tips

Så, är du en av majoriteten som är beroende? Oroa ej.
Det finns enkla tips och trix som hjälper dig på traven att skära ner. Vi bör alla skära ner, främst får vår egen skull. Varför ej ge det ett försök!



Här är fem tipps för att minska slö-scrollandet:

  • Ta bort apparna till dina sociala medier
    Det går utmärkt att logga in på Facebook och Instagram via webbläsaren. Det är jobbigare såklart, vilket motiverar den lata samtidsmänniskan att naturligt kolla mer sällan.
  • Stäng av pushnotiser
    Ring inte mig – jag ringer dig. När du väl loggar in kommer du ändå mötas av dina väntande meddelanden och notifikationer. De går ingenstans. Låt dig själv styra.
  • Ställ in svartvit skärm
    Forskning har påvisat att vi tenderar att kolla telefonen mer sällan om vi har ställt in svartvitt i skärminställningarna. Man menar att det svartvita färgen är mindre tilltalande, äter mindre hjärnuppmärksamhet och leder till att vi naturligt inte kollar lika ofta. Läs LifeHackers artikel om saken här
  • Ladda ner hjälp-appar 

    Det finns en uppsjö appar som hjälper oss på traven. Det kan vara bra att svart på vitt (no pun intened från ovanstående punkt) se hur många timmar vi faktiskt spenderar på respektive app.  Quality Time (android) och Freedom (iPhone) är två kända som kartlägger ditt telefonbeteende. Du kan även i iPhones egna ”skärmtid” se hur mycket tid du lägger på vissa appar.
     
  • Sätt gränser 

    Låter basic, men har man uttalat sina gränsdragningar är det lättare att följa dem. 
Ha telefonfri stund mellan vissa klockslag, inför 2 timmars flygplansläge per dag eller bestäm att du från en viss tid inte kollar. I din iPhones ”skärmtid” kan man även sätta begränsningar för enskilda appar.

Oavsett om du försöker bli av med ditt beroende eller inte så behöver du ha en fungeraden telefon, Repaircare hjälper dig med allt från trasiga skärmar till fuktskador!